eGoverment – typická Slovenská katastrofa

Autor: Stanislav Kamenský | 5.12.2016 o 16:00 | Karma článku: 14,09 | Prečítané:  8677x

Na elektronizáciu služieb štátu bežalo niekoľko reklamných kampaní a pán Pellegrini – podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu sa viackrát nechal počuť, ako má štát elektronické služby výborne pripravené...

 

...len ľudia a podnikatelia nemajú o to záujem. Za 900 miliónov € a po takmer 9-tich rokoch by to naozaj pripravené malo byť, ale realita je trochu iná.

Samotnú myšlienku elektronizácie štátnych služieb možno považovať za dobrú. Jednotlivé procesy na úradoch sú stabilizované, majú svoj presný postup i podmienky a nie je ťažké ich usporiadať do elektronickej podoby. Mnoho úkonov a kontaktov so štátom robíme len pár krát za život (narodenie dieťaťa, prihlásenie vozidla, kúpa či predaj nehnuteľnosti...) a je prirodzené, bežný občan často nepozná presný postup. Elektronizácia týchto služieb by mala občana každým procesom logicky previesť až k úspešnému podaniu žiadosti a mala by tak predísť jalovému pobiehaniu z jedného úradu na druhý. Pán Pellegrini si je funkčnosťou elektronických služieb tak istý, že sa dokonca postavil do pozície dobráka, ktorý robí neschopným podnikateľom a občanom láskavosť, keď opäť odložil ich spustenie. Ale ak nechcem pána podpredsedu priamo označiť za klamára tak len poviem, že elektronické služby štátu si asi nikdy nevyskúšal a má veľmi zlé informácie. Inak by takéto bludy nemohol púšťať do médií. Ale rozoberme si konkrétne veci.

Ak máte pocit že ste držiteľom elektronického občianskeho preukazu (ďalej len OP) so zaručeným elektronickým podpisom (ďalej len ZEP), môžete sa mýliť. Napríklad OP z roku 2014 mi vôbec na elektronické služby štátu nefungoval. Na úrade pri jeho vybavovaní som o ZEP požiadal, dostal som aj čítačku a spokojný som odišiel domov. Až neskôr, keď mi portál www.slovensko.sk zanovito odmietal OP prijať som zistil, že na OP neboli vydané certifikáty. Takže šup opäť na políciu pre certifikáty. Tortúra na vybavenie tejto jednoduchej veci stojí tiež za zmienku.

V Banskej Bystrici pred budovou polície môžete zaparkovať len na platenom parkovisku. Je zvláštne, že štátna inštitúcia nemá pre svojich občanov (ktorí ju platia) parkovacie miesta. Nedalo mi a pani na informáciách som sa na parkovanie opýtal. Odpovedala mi, že Polícia parkovisko pre klientov nemá, takže buď si zaplatím parkovné, alebo mám prísť autobusom. Dobrá rada nad zlato... A ako som odchádzal, ešte precedila cez zuby, že ani zamestnanci nemajú kde parkovať. Tak čo by som ešte nechcel. Že v 21. storočí nemá občan SR normálny prístup k štátnym službám, netrápi zjavne nikoho. Vytlačil som si teda časenku z elektronického kiosku a čakal. Čím dlhšie, tým lepšie, veď aj parkovacia spoločnosť EEI potrebuje zarobiť. Skvelá symbióza. Po polhodinke úporného hypnotizovania čísel na elektronickej tabuli, nastalo nové prekvapenie. Celý elektronický časenkový systém zlyhal. Tabule zhasli, úradníci a úradníčky prestali vybavovať klientov a všetci svorne čumeli do blba. Celkom natlakovaný z toho parkovania, som sa vydal opäť k búdke s informátorkou a opýtal som sa jej, čo sa stalo a dokedy tam všetci budeme vysedávať pod vypnutými číselnými tabuľami. Pani mi s kľudom Angličana odpovedala, že to sa bežne stáva a systém časom nabehne. Treba len čakať. Parkovacia spoločnosť EEI musí mať z elektronických služieb štátu nesmiernu radosť. Systém nabehol po 15-tich minútach a hypnóza neuveriteľne pomalých čísel mohla pokračovať. Celá úradná tortúra mi zabrala viac ako hodinu času, z čoho samotný úkon vydania certifikátov trval asi 8 minút. Efektívne využitý čas, ako sa na eGoverment patrí.

Po príchode domov však príbeh skvelo pripraveného eGovermentu nekončí. Práve naopak. Ak ho chcete využívať, musíte si najprv pre svoj operačný systém nainštalovať 4 rôzne programy. Ale nesmiete byť až príliš moderný, pretože na najnovšom prehliadači Microsoft Edge vám ZEP fungovať nebude. A musíte byť naozaj v strehu, pretože pár rokov zaužívaný termínZaručený elektronický podpis (ZEP) sa pred nedávnom zmenil na Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP). Aký to malo zmysel asi nevie nikto, ale človek menej zdatný v IT niekde tu skončí, rozdupe elektronický OP a radšej bude chodiť na úrady osobne. A v súčasnom stave eGovermentu, je to naozaj rýchlejšie a jednoduchšie riešenie.

Mne sa inštalácia po niekoľkých pokusoch podarila a keďže som v tom čase kúpil motorové vozidlo, chcel som byť moderný chlapec a využiť moderné elektronické možnosti. Tak som elektronicky vypísal príslušnú žiadosť a rezervoval časenku na Polícii, aby som vozidlo dal obhliadnuť a prihlásiť. O pár dní som sadol do auta a cestoval z Banskej Bystrice do Detvy. Na elektronickom kiosku som vyťukal PIN a vybehla mi časenka na 12:00. Paráda, všetko funguje :-) Prišiel som o 11:45 a tak sedím a čakám. Hoci nikto predo mnou ani za mnou nebol, stále som trpezlivo čakal a v ruke stískal časenku. O 12:15 som dátum a čas na lístočku porovnal s mobilom. Všetko sedelo. O 12:20 sa trpezlivosť pomaly vytrácala a začal som sa obzerať po nejakom informátorovi. Nikde nikoho. Tak som zaklopal na malé nepriehľadné okienko ktoré vyzeralo, že by mohlo skrývať nejakého živého tvora. Nemýlil som sa a pána v uniforme som sa slušne opýtal, prečo si ma nik nevšíma, že podľa časenky som už 20 minút mal vybavovať prihlásenie vozidla. Vypýtal si časenku a pár krát striedavo pozrel na mňa, na časenku a do kalendára. Potom sa od okienka trochu odtiahol a oznámil mi, že dnes je nestránkový deň. Policajti prihlasujúci vozidlá tu nie sú a dnes nič nevybavím. Dobre urobil, že sa odtiahol. Inak som už mohol "sedieť" za napadnutie verejného činiteľa. A tak som sa zmohol iba na priblblú otázku, prečo mi elektronický systém za 900 miliónov € vydal časenku na nestránkový deň. Odpovedal že on nevie a rýchlo malé okienko zatvoril lebo vybadal, že sa chystám preskočiť k nemu. Tak som sa pobral späť do B. Bystrice a cestou som premýšľal, ako efektívne som dnes strávil 2,5 hodiny a zmysluplne prešiel 100km. Takže na ďalší deň som opäť prešiel tú istú trasu, aby som prepis vozidla vybavil klasickým papierovým spôsobom, v tlačenici v úzkej páchnucej chodbe bez okien. Stačilo len podpísať papier, že súhlasím so stornom môjho elektronicky vypísaného tlačiva, ale to už v celej tortúre bola iba taká nepodstatná maličkosť. Po pár hodinách útrpného čakania bolo všetko hotové tak, ako sme na Slovensku zvyknutí.

Po istom čase, som sa opäť pokúsi využiť tie výborne pripravené elektronické služby štátu a zadať žiadosť o príspevok pri narodení dieťaťa. V neprehľadnej spleti rôznych žiadostí som sa prebojoval k tej správnej. Všetky potrebné prílohy ako rodný list, lekárske potvrdenia a zmluvu s pediatrom som mal naskenované a bol som pripravený na všetko. Teda takmer na všetko. Žiadosť som vyplnil, prílohy som priložil a každý dokument som úspešne podpísal ZEP. Prílohu s názvom „Vyhlásenie o bydlisku“ som neprikladal, pretože som ju na portáli nenašiel a vzhľadom na elektronický občiansky preukaz vložený v čítačke, som to považoval za zbytočné. Do štátnej elektronickej schránky mi prišlo potvrdenie o tom, že úrad moje podanie prijal. Hurá, čakáme na peniaze. Ako hlboko som sa mýlil som pochopil až po telefonáte z úradu práce sociálnych vecí a rodiny. Vraj či som podával elektronickú žiadosť o príspevok pri narodení dieťaťa. Hovorím že áno. A pani mi začala tvrdiť, že jej sa tie prílohy otvoriť nedajú a ona tie lekárske potvrdenia nevidí a že v žiadosti chýba vyhlásenie o bydlisku. Slušne a trpezlivo som jej vysvetlil, že v štátnej elektronickej schránke mám potvrdenie o kompletnosti žiadosti vrátane príloh a prijatí úradom. A že vyhlásenie o bydlisku považujem za bezpredmetné. No jediné na čom som sa bol schopný dohodnúť bolo, že prídem na úrad osobne, prinesiem ručne vypísané a podpísané tlačivo, všetky prílohy a vyhlásenie o bydlisku vypíšeme na mieste. A tak ma opäť čaká Slovenská klasika – návšteva úradu kdesi v centre mesta, bez možnosti parkovania a po pár hodinách v rade na smradľavej chodbe hádam niečo vybavím.

Súčasťou eGovermentu je aj takzvaná štátom pridelená elektronická schránka. Aby ste ju mohli začať používať, musíte požiadať o jej aktiváciu. Dá sa to elektronicky z portálu www.slovensko.sk a ide o jeden z jednoduchších úkonov. Za zmienku však stojí vzhľad a funkčnosť schránky. Na svete je mnoho poskytovateľov e-mailových služieb. Google, Microsoft, Yahoo, Zoznam, Centrum, Telecom... Tiež poznáme e-mailových klientov ako Outlook, Lotus notes, Mozilla, zabudovaný klient Pošta vo Windows 10 a podobne. Vyskúšal som niekoľko z nich a v zásade sa od seba veľmi nelíšia ani vzhľadom ani intuitívnosťou ovládania. Dizajn a logika klientov sa postupne vyvinuli do súčasnej podoby a myslím že už niet veľmi čo vymýšľať. Prečo sa štát rozhodol svojich občanov utýrať vlastným - katastrofálnym vzhľadom a ešte horšou funkcionalitou svojich schránok, je mi záhadou. Zobrazovanie mailov je príšerné, ale prezeranie príloh môže slabšie povahy dostať aj do zvieracej kazajky. Tvorca štátnych schránok buď nikdy nerobil so žiadnym mailovým klientom, alebo mal za úlohu čo najviac občanov odprevadiť z tohto sveta. Nemá zmysel viac tú katastrofu opisovať, to treba len vidieť. A ak si myslíte, že si pomocou protokolov POP3 alebo IMAP prepojíte svoju štátnu schránku s Outlookom alebo gmailom a vyhnete sa tomu katastrofálnemu vzhľadu, netešte sa. Nedá sa to. Jediné čo môžete týmito protokolmi dosiahnuť, je príjem notifikácie, že v štátnej schránke máte nejaký e-mail a musíte sa do nej chtiac-nechtiac pozrieť. To, že jediný e-mail v štátnej schránke vám vygeneruje asi 150 až 200 navlas rovnakých notifikácií je už hádam len maličkosť, ktorá má aj tých najodolnejších jedincov donútiť k návšteve svojho psychiatra.

Na záver nemožno nespomenúť dizajn a logiku portálu www.slovensko.sk Prvý dojem nie je zlý, členenie vyzerá logicky a zdá sa že je tam všetko, čo môžete v kontakte so štátom potrebovať. Problémy začnú, keď sa chcete prepracovať ku konkrétnej žiadosti či službe. Rýchlo pochopíte, že portál je len akousi úvodnou stránkou, ktorá združuje web-stránky všetkých možných štátnych inštitúcií, samospráv, ministerstiev, polície, katastra a podobne. A tak pri rôznych žiadostiach sa budete musieť popasovať s najrôznejšími stránkami s odlišným vzhľadom, členením a logickým usporiadaním, čo vás samozrejme bude pripravovať o množstvo času a nervov. Jednotlivé žiadosti a procesy sú popísané nedostatočne a neraz sa dostanete do slepej uličky. Vypíšete mnoho žiadostí a spravidla až na ich konci sa dozviete, ktorá je pre vás vhodná a ktorá nie. 

Takže, pán Pellegrini, kým sa opäť postavíte pred občanov a budete im tvrdiť že elektronické služby štátu sú pripravené, najprv si ich vyskúšajte a skúste sa tiež pozrieť na to, ako efektívne a na čo, bolo vynaložených 900 miliónov €. Zdá sa, že uplynie ešte veľa času a minie sa veľa peňazí, kým eGoverment bude občanom a podnikateľom naozaj na osoh.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza pre postoje Sulíka z SaS

Mihál nesúhlasí s postojmi Sulíka.


Už ste čítali?